Petrogandaprisen (1)

Røde Kors og Flyktninghjelpen er vinnere av Petrogandaprisen 2025

Skrevet 27. oktober 2025

- Fundamentalt umoralsk, uttaler Harvard-professor Naomi Oreskes om Equinor-avtalen til de to organisasjonene. Mandag 20. oktober kåret et publikum i Oslo vinnerne av Petrogandaprisen 2025. 

Petrogandaprisen ble delt ut til den av de nominerte som publikum mente hadde fremmet fossilindustriens interesser i Norge på den mest kritikkverdige måten.

Se alle de 32 nominerte til Petrogandaprisen 2025 (pdf)

Publikum ved Petrogandafestivalen stemte fram Røde Kors og Flyktninghjelpen som vinnere av Petrogandaprisen 2025. Prisen ble stiftet av Klimakultur i 2025 for å vise bredden og omfanget av påvirkningsarbeidet til oljenæringen - og de som bistår dem.

Røde Kors og Flyktninghjelpen fikk prisen for samarbeidet med Equinor. Avtalene er verdt 20 millioner kroner i årlig støtte fra Equinor og skal brukes til å styrke organisasjonenes arbeid i "en tid der rekordmange mennesker er på flukt".

Som Røde Kors uttalte da avtalen ble inngått – "vi kan hjelpe flere mennesker og reagere på katastrofer og hendelser der behovet er størst.” 

Daglig leder i Klimakultur Erlend Eggen uttaler: 

- Opprettelsen av prisen har vært en øyeåpner. Alle tipsene vi har mottatt i kartleggingen har vist oss at påvirkningssarbeidet til fossilselskapene i Norge er langt mer omfattende enn vi trodde. Med opprettelsen av prisen har vi startet et helt nødvendig kartleggingsarbeid og bevisstgjøring omkring desinformasjon og grønnvasking i Norge.

- Fundamentalt umoralsk

Naomi Oreskes, Harvard-professor og verdensledende ekspert på klima og desinformasjon, uttaler til Klimakultur om vinnerne av Petrogandaprisen:

– Dette er en slags grønnvasking der selskaper som gjør skade prøver å rydde opp i omdømmet sitt ved å gi penger til gode formål. Et kjent eksempel var tobakksindustrien i USA tilbake på 60- og 70-tallet som ga mye penger til kvinneidrett og sa «se så fantastiske vi er.” Dette er en kjent strategi der selskaper i hovedsak hvitvasker omdømmet sitt.

Hvis jeg drev Røde Kors, ville jeg selvsagt også vært bekymret for hvordan jeg finansierer virksomhet, men jeg tror ikke man kan rettferdiggjøre å gjøre skade her borte fordi det hjelper deg med å rydde opp der borte. Jeg synes bare det er fundamentalt umoralsk.

Naomi Oreskes holdt åpningsforedraget på Beyond Oil-konferansen i regi av Centre of Climate and Energy Transformation på Universitetet i Bergen. 

Klimakulturs Julie Forchhammer snakket med Naomi Oreskes under Beyond Oil-konferansen i Bergen. 

Burde ikke ta imot penger fra Equinor

Energianalytiker og grønnvaskingsekspert Ketan Joshi ledet arbeidet til fagjuryen og avstemmingen under Petrogandafestivalen, og oppsummerer kåringen av vinneren slik:

It's pretty clear that deadly industries tend to put their money into life-saving charities, presumably as a counterweight to the correct public perception that selling and burning fossil fuels is a killer. It also makes critical scrutiny difficult; no one wants to argue against taking money away from aid-giving charities like Røde Kors and Flyktninghjelpen. This is exactly what makes it so important to trust our guts and ignore the shame, and introduce scrutiny to these charity-washing exercises. The horror in the audience was clear: Røde Kors and Flyktninghjelpen shouldn't be taking money from a company that very specifically helps to worsen the types of disasters they are fighting to save people from.

Fra 32 til 8 nominerte

32 nominerte i 8 ulike kategorier ble redusert til 8 finalister av en fagjury bestående av Ketan Joshi (juryleder), Rune Woldsnes (Stop Rosebank), Sigrid Hoddevik Losnegård (leder Natur og Ungdom) og Erlend Eggen og Julie Forchhammer fra Klimakultur.

Resultat av publikumsavstemningen på Petrogandaprisen 2025

1 - Røde Kors og Flyktninghjelpen (Equinor-avtale)
2 - First Lego League (Equinor-avtale)
3 - Oljefritt intervju med klimaministeren (Aftenposten, Kjetil B Alstadheim)
4 - Søker Etter Bedre-kampanjen (Equinor / Anorak)
5 - Folkefest for Johan Castberg-feltet (Equinor, Petoro, Vår Energi)
6 - Ski-VM (Equinor-sponsorat)
Delt 7. plass - Forskningsrådets nye petrosentre / Street art på Yggdrasil-feltet (Aker BP)

 

1-plass til Røde Kors og Flyktninghjelpen for partnerskapsavtalen med Equinor

I oktober 2023 lanserte Røde Kors og Flyktninghjelpen nye partnerskapsavtaler med Equinor. Avtalene er verdt 20 millioner kroner i årlig støtte fra Equinor og skal brukes til å styrke organisasjonenes arbeid i "en tid der rekordmange mennesker er på flukt".

Partnerskapet mellom Røde Kors og oljeselskapet skapte bekymring internt hos de ansatte. 40 personer i organisasjonen valgte å sende et bekymringsbrev til ledelsen der de fortalte at de var uenige i avgjørelsen. 

– Om vi skal rope ut om klimakrisen og forsøke å hjelpe millioner av mennesker som blir rammet av klimaendringene, kan vi ikke samtidig ha et partnerskap med Equinor, stod det i brevet.

Som Røde Kors selv skriver på sine sider om klima og mennesker:

Klimakrisen rammer de som har minst aller hardest. Orkaner, flom og tørke ødelegger hjem og tvinger mennesker på flukt. Røde Kors er på plass over hele verden for å hjelpe de som rammes hardest.

 

Faksimile hentet fra pressemeldingen til Røde Kors og Flykninghjelpen.

 

2-plass til First Lego League for målrettet innsats mot barn i samarbeid med Equinor

First Lego League er en av verdens største kunnskaps- og teknologikonkurranser. Den er sponset av Equinor i Norge, Sverige og Brasil.  

Konkurransen er rettet mot barn i alderen 6-16 år, og skjer ofte i regi av skoler og vitensentre.

I 2024 ble det arrangert First Lego League-turneringer i 34 byer i Norge og Sverige. Totalt deltok 11625 deltakere fordelt på 775 lag.

Equinor og arrangør FIRST Scandiavia vant prisen for årets sosiosponsorat på Sponsor- og eventprisen i 2023 fordi de – “ved å bruke influensere, SoMe og konkurranser har klart å skape stort engasjement i en ung målgruppe”. Årsrapporten til First Lego League omtaler arbeidet med å nå en ung målgruppe. 

Faksimile hentet fra Årsrapporten for 2024 til First Lego League.

 

3-plass til Aftenposten for oljefritt intervju med klimaministeren om norsk klimapolitikk 

Politisk redaktør i Aftenposten, Kjetil B Alstadheim, ledet en samtale med klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (AP) under årets utgave av klimafestivalen Varmere Våtere Villere.

Alstadheim unnlot å stille et eneste spørsmål om norsk olje og gass. Temaet ble ikke nevnt i samtalen overhodet.

Premisset for samtalen med navnet Klimaministerens time, var et dypdykk ned i klimapolitikk. Man må da spørre: har ikke olje noe med norsk klimapolitikk å gjøre? 

Kjetil B. Alstadheim intervjuer klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen under Varmere Våtere Villere. Foto: Klimakultur 

 

To hovedtendenser blant de nominerte

Juryleder Ketan Joshi ser to klare hovedtendenser blandt de nominerte der den først handler om å skape et bilde av Norge som lokal og global superhelt:

 – Equinor wants to make tomorrows heroes: "morgendagens helter", but they're today's villains. The rest of the world does not see Norway as the brave supplier of clean fossil fuels we see ourselves as - but this was a common idea through many of the nominees.

The second common thread was the most personally troubling for me - around how Equinor and other companies are targeting activities for kids. As someone with two young kids there is a massive chance they'll be targeted by this machine one day. These are the people who'll suffer the worst, most acute consequences of the fight to prolong fossil fuel use - ie, the consequences of Equinor's actions to ensure its product gets burned as much as possible. It is almost overwhelming to think of how extreme and unusual it is to use children as advertising in a business that immediately, directly and significantly destroys children's future, and even more overwhelming to think of how normalised it is. But the very first Petroganda awards are baby steps towards trying to bring some rage, confusion and maybe even some humour into what is an absurd situation.

Juryleder Ketan Joshi presenterte de nominerte til Petrogandaprisen 2025. Foto: Henrik Hoff.

Klimakultur planlegger å gjøre petrogandaprisen til en årlig pris, så tips oss gjerne om andre potensielle nominerte fremover.

Vil du ha nyheter, verktøy, ressurser og informasjon rett i innboksen?

* påkrevd
Nyhetsbrevet sendes ut en gang i måneden