Hvem har klart å lure oss best i løpet av det siste året?
Petrogandaprisen vil vise ulike eksempler på hvordan oljeindustrien påvirker oss i Norge - gjennom kultur, idrett, undervisning, næringsliv, media, samfunnsdebatt og annonsekampanjer.
Prisen vil bli delt ut på Petrogandafestivalen, mandag 20. oktober 2025 på Carls i Oslo.
Petroganda er et ordspill på petrol (olje) og propaganda.
Hvordan kommer folk flest i kontakt med olje og gass i Norge, og hva gjør petrogandaen egentlig med oss? De siste fem årene har et selskap som Equinor brukt 833 millioner kroner på å påvirke oss gjennom sponsing av undervisning, idrett og kultur.
De nominerte blir presentert på Petrogandafestivalen hvor publikum blir med å kåre vinneren.
Vi inviterer nå dere til å bidra med forslag.
Her er fire petrogandaeksempler til inspirasjon. Vi er på utkikk etter alt fra store riksdekkende - til de helt små lokale eksemplene:
- Equinors spons av dataspillet Energy Town for engelske skolebarn
Spillet er utviklet for britiske skolebarn og belønner spillerne for å forlenge oljealderen. - Vår Energi Challenge i regi av Ungt Entreprenørskap
Ungt Entreprenørskap Rogaland samarbeider med oljeselskapet Vår Energi om innovasjonscampen og konkurransen Vår Energi Challenge. Selve problemstillingen er gitt av Vår Energi, basert på selskapets ambisjoner om å “være ledende på bærekraft”. I 2025 deltok 1000 elever fra 14 videregående skoler i Rogaland. - Gassco Vrimledag i regi av Sportsklubben Haugar i Haugesund
Lek med og uten ball for 2-5 åringer. - Aker BP inviterte til folkefest i Stavanger
Aker BP og Aker Solutions inviterte til folkefest i forbindelse med åpningen av nye kontorer i Stavanger. Masse gøye aktiviteter for barn og voksne hvor folkekjære artister som Dagny, Bigbang og Dumdum Boys sto på scenen.
Juryleder for Petrogandaprisen 2025 er Ketan Joshi, energianalytiker og en ledende ekspert på grønnvasking.
Send dine forslag til:info@klimakultur.no