Arctic Race 2

Olje og folkemord, Arctic Race bør rydde i feltet

Skrevet 07. august 2025

Israel stiller til start i sykkelrittet Arctic Race of Norway som begynner i Harstad dag. Hovedsponsor Equinor og fem andre oljeselskaper er med på turen.

Tekst av Erlend Eggen, daglig leder Klimakultur. Sykkelentusiast. 

Denne uken starter et av Norges største idrettsarrangement, Arctic Race of Norway. Sykkelrittet er sponset av Equinor og på startstreken er fem av lagene sponset av oljeselskaper og penger tjent på fossile brensler. 

I tillegg deltar sykkellaget Israel Premier Tech, som ifølge eier Sylvan Adams ble startet for å skape et positivt bilde av staten Israel. Det israelske turistdepartementet er medsponsor. Sykkellaget er grundig omtalt i BDS sin oppfordring om boikott av Israelske selskaper.  

Sylvan Adams har uttalt at formålet med Israel Premier Tech er som følger:

“Israel being disseminated to hundreds of millions of people. It’s the culmination of a personal passion and a worldwide advertising board to win hearts and minds to the Israeli cause.” Kilde

 

Folkefest og oljefest

Rittet er utvilsomt ett av verdens vakreste, har en enorm internasjonal appell og et stadig større publikum. I tillegg til norske og utenlandske sykkelprofiler samler arrangementet en rekke norske samfunnstopper og politikere. 

Arctic Race of Norway er ikke bare et sykkelritt, det er en folkefest bygget på fossil energi som ødelegger livsgrunnlaget på planeten. En perfekt arena for å drive petroganda med enorm rekkevidde. Ifølge Arctic Sport blir TV-bildene fra rittet distribuert til 190 land via 58 ulike kringkastere.

 

100% elektrisk og 99,6% fossilt

Sykkelrittet feirer at de har en flåte av elektriske biler, “First cycling race 100% electric”. Det er vel og bra, men når hovedsponsoren Equinor kler biler med egne logoer og slagordet “Søker etter bedre” begynner bærekraftsprofilen å slå sprekker. Det er uklart hva Equinor egentlig søker etter, for fossile energikilder utgjør stadig over 99,6% av selskapets energiproduksjon, og fornybarmålet er fjernet. 

Arctic Race of Norway ble tidligere i år nominert av UCI (det internasjonale sykkelforbundet) til bærekraftspris for å kjøre elektriske biler. Biler som altså er profilert med fossilselskapet Equinor sine logoer.

 

Alle skal med 

Arrangøren sørger for at både næringsliv, publikum og lokalbefolkning skal få med seg hvem som muliggjør folkefesten. Du trenger ikke interessere deg for sykkel, for arrangøren har en rekke sidearrangementer sånn at alle kan se Equinor sine logoer, eller høre deres fortellinger. 

Det inviteres til beredskapsdag for hele familien i Harstad. Equinor sikter på en morsom familiedag hvor folk kan prøve redningsdrakt i en tid hvor fossil energi forårsaker stadig mer ekstremvær og dødelige naturkatastrofer, slik som den dødelige flommen i Uttarakhand i India denne sommeren.

Sammen med Innovasjon Norge inviterer arrangøren til næringskonferanse hvor Equinor gis tid til å snakke om tilstedeværelsen i Nord-Norge.

 

Skolene er også involvert

Nordnorsk Vitensenter inviterer flere skoler med på en egen trofékonkurranse sammen med Arctic Race of Norway og Equinor. På den måten skal de bli ekstra interessert i realfag og se mulighetene for en lang karriere i petroleumsindustrien. 

Samlet treffer Arctic Race of Norway de fleste med et ensrettet budskap om hvor bærekraftig arrangementet er, selv om pengene fra Equinor og sponsorene til de største lagene som deltar representerer en trussel mot menneskeheten

 

Sykkelsporten og oljen

Sykkelsporten har lenge vært en sponsorfest for både norske og internasjonale fossilselskaper. Startfeltet under årets ritt er intet unntak og består av 18 ulike profflag. Team Jayco Alula, XDS Astana Team, Team Totalenergies, Team Coop Repsol og det norske storlaget Uno X Mobility er alle sponset av oljeselskaper eller penger tjent på fossil energi. I tillegg deltar det norske landslaget i rittet, som er sponset av Aker BP. 

 

Lokale reklameforbud mot fossil energi kan stoppe grønnvaskingen

Den britiske gravejournalisten Matt Rendell har sett nærmere på sykkelsporten på vegne av organisasjonen Badvertising for å lære mer om grønnvaskingen og desinformasjonen som fossilspons leder til.

Arbeidet til Rendell har ført til en diskusjon om hva som vil skje når et av verdens største idrettsarrangement, Tour De France, kommer til Edinburgh i 2027. Edinburgh er en av mange europeiske byer som har vedtatt fossilt reklameforbud, et forbud som håndheves ved alle store arrangementer i byen. The Observer rapporterer at forbudet kan sette en stopper for oppmerksomheten som fossilselskapene ønsker når rittet starter i Edinburgh.

“The whole city will be celebrating the Tour de France being here, and that's really positive. But the teams that are coming to the city will be emblazoned in sponsorship by these very problematic companies. The council has said no to that in all kinds of other contexts. It should continue,” Scottish Green Party Councillor Ben Parker, who proposed the policy, said.

 

Grønnvasking og desinformasjon fra start til mål

Sykkel er en viktig del av livet mitt og jeg liker å følge med på sykkelsport. Men den fullstendig ukritiske tilnærmingen til hvordan sykkelsporten finansieres og budskapet de velger å formidle til publikum langs løypa, til TV-seere, til støttespillere og partnere er urovekkende. 

De kritiske stemmene fra innsiden av sykkelsporten er ikke mange, men om noen av rytterne tar i bruk sitt eget moralske kompass og ytrer seg kan det starte en bevegelse og vil umiddelbart utvide ytringsrommet til alle som elsker sykkelsporten. 

Et godt eksempel på hvordan et slikt ytringsrom kan skapes er de amerikanske langrennsløperne Gus Schumacher og Julia Kern som lyktes med å skape en bred samtale om fossilsponsing sammen med Folk mot fossilmakta under årets Ski-VM i Trondheim

 

Søker etter bedre?

Hvem i sykkelsporten tør å heve stemmen under Arctic Race of Norway for å sette lys på Equinor sin rolle i klimakrisen? Hvem tør å snakke åpent om det paradoksale ved at Israel får pryde startfeltet samtidig som det pågår et folkemord på Gaza? Og hvem av de nasjonale politikerne som er invitert til å snakke på Arctic Race sine arrangementer, tør å ta opp spørsmål om grønnvasking og desinformasjon?

 

Start med å signere The Fossil Free Declaration

Et første og viktig steg på veien for Arctic Race of Norway er å vise klimalederskap og signere Cool Down -Sport For Climate Action Network sin nye kampanje The Fossil Free Declaration. Erklæringen er en forpliktelse for idrettsorganisasjoner, idrettsutøvere og fans om å vise lederskap på klimaområdet ved å avvise sponsing og kommersielle partnerskap fra høykarbonindustrier og fase ut eksisterende avtaler.

Vil du ha nyheter, verktøy, ressurser og informasjon rett i innboksen?

* påkrevd
Nyhetsbrevet sendes ut en gang i måneden