Arendalsuka

Arendalsuka bør droppe Equinor som sponsor

Skrevet 13. august 2025

Changemaker, Extinction Rebellion Norge, Folk Mot Fossilmakta, Greenpeace, Klimakultur, Natur og Ungdom, Naturvernforbundet, Spire og WWF med tydelig oppfordring til Arendalsuka: dropp Equinor som sponsor.

Dette innlegget sto først på trykk i Klassekampen, tirsdag 12. august 2025.

Arendalsuka bør droppe Equinor som sponsor

Denne uken foregår Arendalsuka, det nærmeste vi i Norge kommer en demokratifestival. Landets viktigste aktører fra øverste nivå i politikk, media og sivilsamfunn møtes for å nettverke og diskutere samfunnsaktuelle saker. Equinor er blant aktørene som pryder arrangementet med sin logo som sponsor. 

Arendalsuka starter etter at vi nettopp har hatt en av historiens verste hetebølger, med temperaturer over 30 grader i dagevis, nord for polarsirkelen. Over tusen mennesker har mistet livet i heten i Europa. Vi kjenner alle den dramatiske styrtflommen i Texas, hvor 120 døde. Millioner vil dø som følge av framtidige klimakonsekvenser.

Klimakrisen er i full sving, og det er ikke lenger bare fattige i det globale sør som dør, nå er det våre naboer i nord. Temperaturøkningen vi nå ser akselerere er en akutt trussel mot verdens matvareforsyning.

En av 36 fossile giganter

Ekstremværet skyldes brenning av fossile brennstoff. I 2024 kom 94% av de globale CO2-utslippene fra fossilt brennstoff og fossilindustrien. Vårt eget Equinor er å finne på listen over de 36 “fossile gigantene” som er ansvarlige for mer enn halvparten av verdens CO2-utslipp. 

Equinor planlegger likevel storstilt utvidelse av ny oljeproduksjon, for eksempel det utskjelte Rosebank-feltet. Her har de attpåtil Ithaca Energy som partner, eid av det svartelistede israelske selskapet Delek Group.

Til tross for dette velger Arendalsuka igjen å inngå sponsoravtale med Equinor. Dette betyr at de godtar bindingene dette medfører, selv om de kanskje er uskrevne eller usagte. 

833 millioner på spons

FN's generalsekretær har oppfordret til å forby reklame for fossilindustrien. Dette forbudet innføres og debatteres allerede i flere land. I sommer ble det diskutert i det engelske parlamentet etter at over 110.000 engelskmenn hadde underskrevet et opprop for å forby fossilreklame og fossilsponsing.

Equinor har de siste 5 årene brukt 833 millioner kroner på sponsoravtaler, inkludert spill og “utdanningsprogrammer” for barn helt ned i 6 års alderen. 

Gjennom sponsing av kultur, sport, utdanning og nå Norges største scene for samfunnsdebatt rett før valget, arbeider Equinor målrettet for å bevare sitt image som et ansvarsfullt selskap som gir “langsiktig verdiskapning i en lavkarbonframtid”. De framstiller seg selv som et selskap som bringer energisikkerhet til Europa med fokus på levering av fornybar energi.

99 prosent fossilt

I virkeligheten er andelen av fornybar energi i Equinors totale produksjon kun 0,15% i 2023. De resterende 99,85% er fossilt. Når de da framstiller seg som “en internasjonal pioner innen fornybar energi og lavkarbonløsninger” er ikke dette bare forskjønnende språk, men ren desinformasjon. Slikt bevisst arbeid for å påvirke og manipulere en befolkning, kalles propaganda. 

“Petroganda”, en avart av propaganda, er “fossilindustriens bevisste manipulering av barn og voksnes følelser, tanker og kunnskap rundt energi, klima, klimakrisen og løsninger på den.” (Kilde: Klimakultur). Petroganda handler like mye om den informasjonen som blir presentert, som den som holdes skjult. I en tid preget av konflikter og uro er fortellinger om fossil energisikkerhet og avhengighet av olje for å holde på arbeidsplasser og velferdsstaten lett å spre. Samtidig tones alvoret ved klimakrisen ned.

Utfordrer demokratiet

Her i Norge kaster den sterke koblingen mellom politikken og oljebransjen en mørk skygge over demokratiet vårt. 

Uansett hvor mye eller lite direkte makt Equinor har over programmet for Arendalsuka, peker sponsoravtalen mot en problematisk ytringskapital, når Equinor kan bruke 833 millioner kroner på å påvirke offentligheten.

For at Arendalsuka skal kunne ha integritet som politisk plattform og være en “demokratifestival” uten hermetegn, mener vi at sponsoravtalen med Equinor må avsluttes.

Signert:

Ragnhild Bergli, leder i Changemaker
Mari Nythun Utheim, talsperson i Extinction Rebellion Norge
Frida Steinbakk, talsperson Folk Mot Fossilmakta
Frode Pleym, leder i Greenpeace
Julie Forchhammer, partner i Klimakultur
Sigrid Hoddevik Losnegård, leder Natur og Ungdom
Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet
Thea Birgitte Erfjord, leder i Spire
Karoline Andaur, generalsekretær WWF Verdens naturfond

Vil du ha nyheter, verktøy, ressurser og informasjon rett i innboksen?

* påkrevd
Nyhetsbrevet sendes ut en gang i måneden